Darbo vietos ergonomika – svarbi kiekvieno iš mūsų gyvenimo dalis.

Darbo vietos ergonomika labai svarbi kiekvieno asmens gyvenime. Tinkamai įsirengus ir susitvarkius darbo vietą galima ilgiau dirbti ir išlikti žvaliam ir nepavargusiam. Visada mieliau, kai po ilgos darbo dienos dar esi pilnas jėgų ir gali padaryti dar daug įdomių dalykų. Taigi žemiau rasi daug naudingų rekomendacijų kaip tinkamai įsirengti darbo vietą ir ilgiau išlikti žvaliam.

Šiuo laikiškas ergonomiškos darbo vietos pavyzdys

Šiame video monitorius yra per žemai tuo atveju jeigu žmogus norėtų dirbti atsistojęs. Monitoriaus aukštis būtinai turi būti reguliuojamas.

Darbo vietos plotas vienam darbuotojui

Svarbu ne tik darbo vieta, bet ir darbo vietos plotas vienam darbuotojui.
Taigi, kad darbo vietos ergonomika būtų priimtina darbuotojams darbo vietos plotas vienam darbuotojui (kompiuterinei darbo vietai) turi būti skiriama ne mažiau kaip 6 m2 darbo patalpos ploto ir ne mažiau kaip 20 m3 erdvės, taip pat reikia pakankamai vietos laisvai judėti. Jeigu kabinete yra daugiau, nei viena darbo su kompiuteriu vieta, atstumas tarp monitorių ekranų ir kito užpakalinio paviršiaus turi būti ne mažesnis kaip 2 metrai, tarp šoninių paviršių – ne mažesnis kaip 1,2 metro. Šie reikalavimai yra nurodyti Lietuvos higienos normoje HN 32:2004.

Darbo stalas darbo vietoje

Darbo stalas turi būti pakankamai didelis (rekomenduojamas minimalus dydis 1200mm x 800mm, o geriausias 1600mm x 800mm), kad būtų galima patogiai išdėstyti monitorių, klaviatūrą, dokumentus ir kitus darbui svarbius įrenginius. Kadangi žmonės yra skirtingo ūgio, pageidautina, kad kompiuterinio darbo stalo aukštis būtų reguliuojamo aukščio. Tai padeda darbančiajam išlaikyti tinkamą laikyseną ir leidžia pritaikyti stalo aukštį pagal savo asmeninius poreikius (suteikia galimybę dirbti atsisėdus bei atsistojus).

Kaip tinkamai dirbti darbo vietoje? Kokia turi būti laikysena, kad ilgiau išliktumėte žvalus ar žvali?

Žemiau pateiktame paveikslėlyje rasite daug puikių patarimų kaip tinkamai įsirengti savo darbo vietą tiek dirbant atsisėdus, tiek dirbant atsistojus.

Darbo vietos ergonomika darbe
Darbo vietos ergonomika svarbi kiekvienam besirūpinančiam savo sveikata

Ergonomiška darbo vieta
Darbo vietos ergonomika svarbi kiekvienam besirūpinančiam savo sveikata

Kiekvieno darbuotojo darbo vieta turi būti parenkama tinkamai, bei atsakingai, nes nuo to priklauso dirbančiojo asmens darbo našumas. Kiekviename šiuolaikiniame ofise tikrai randami įvairūs biuro baldai, bet svarbiausi jų yra ergonomiškas darbo stalas (geriausia reguliuojamo aukščio stalas), patogi kėdė, bei šiandien kiekvienai darbo vietai būtini įrenginiai kompiuteris, monitorius, klaviatūra.

Kuo vizualiai skiriasi ergonomiški stalai su reguliuojamo aukščio kojomis?

Vienų stalų aukštis gali būti reguliuojamas elektra, o kitų mechaniniu būdu.

Šie stalai su reguliuojamo aukščio kojomis puikiai tinka tiek darbui namuose, tiek biure

Ergonomiški stalai skiriasi reguliavimo aukščiu: 47cm, 50cm, 60cm ar 65cm. Todėl rinkdamiesi stalą būtinai pasirinkite išsiaiškinkite ar pastarasis pasikels iki Jums reikiamo aukščio.

Kodėl darbo vietoje turėtų būti naudojamas reguliuojamo aukščio stalas?

1. Prie stalo dirbama tiesiai atsistojus.
2. Padirbėjus ilgėliau nebeskauda nugarą.
3. Taisyklingesnė kūno laikysena.
4. Didesnis kalorijų sunaudojimas.
5. Išliekate ilgiau darbingas ir nepavargęs.
6. Po darbo dienos jaučiatės žvalus.

Kam vargti darbo vietoje jeigu galima dirbti patogiai. Išsirinkti reguliuojamo aukščio stalą paprasta

Kėdė darbo vietoje

Darbo vietos ergonomikai turi įtakos ir stalo aukštis, kuris turi atitikti kėdės aukštį: atstumas nuo kėdės iki stalo viršaus turi būti toks, kad dirbant nereikėtų pasilenkti arba kelti rankų. Darbo kėdė turi būti stabili, leidžianti darbuotojui lengvai ir laisvai judėti bei pasirinkti patogią kūno padėtį. Kėdė turi turėti bent penkias reguliavimo sritis: aukštį, nugaros atramą, nugaros atramos pasvirimą, rankų atramas. Gerai parinkta ir tinkamai sureguliuota darbo kėdė pati savaime skatina taisyklingą sėdėjimą. Naudojantis netinkama kėde, darbuotojo nugaros ir kojų raumenis veikia nepageidautinas statinis krūvis. Sėdint stabilią kūno padėtį palaiko liemens, pečių ir kaklo raumenys. Nesiliaujant statinei įtampai, šie raumenys blogiau aprūpinami krauju, jie nuvargsta ir skauda. Moderni ir ergonomiška kėdė yra būtinybė, paremta žmogaus fiziologiniais poreikiais ir darbo efektyvumo sumetimais.

Kokybiškos ir patogios biuro kėdės (poilsiui)


Kompiuterinė įranga

Koks biuras šiandien gali būti be kompiuterio ir kitų įvesties įrenginių? Taigi, kad darbo vietos ergonomika būtų priimtina visiems dirbantiesiems biure Lietuvos higienos normoje HN32:2004 nurodoma, kad visi darbe naudojami videoterminalo įrenginiai turi būti nepavojingi darbuotojų sveikatai ir pažymėti „CE“ ženklu, patvirtinančiu jų atitiktį. Atstumas nuo darbuotojo akių iki monitoriaus ekrano turėtų būti ne mažesnis nei 40 cm, paprastai 45–75 cm (priklausomai nuo to su kokia informacija dirbama, bet patogiausias atstumas yra per žmogaus rankos ilgį); tai taip pat priklauso nuo monitoriaus įstrižainės. Ženklai vaizduoklyje turi būti ryškaus kontūro, lengvai įskaitomi. Vaizdas monitoriuje turi būti stabilus ir nemirgantis, be akinančių blyksnių ir atspindžių, kad darbuotojui nesukeltų nemalonių pojūčių bei akių nuovargio. Siekiant išvengti blyksnių ir šviesos atspindžių, monitorių reikia pastatyti statmenai į langą arba truputį palenkti ekraną žemyn. Languose ar šalia jų įtaisomos priemonės, leidžiančios sumažinti krentantį į darbo vietą šviesos srautą.

Klaviatūros vietos aukštis

Klaviatūros vietos aukštis turi būti toks, kad leistų išlaikyti taisyklingą kūno laikyseną, išvengti plaštakų, riešų ir pečių juostos nuovargio. Pelę reikia laikyti švelniai ir be įtampos, per daug nespaudžiant. Ranka turi būti atsipalaidavusi, pirštai laisvi. Svarbu parinkti tinkamą pelės dydį: ji turi tilpti į delną taip, kad pirštais būtų nesunku ir patogu pasiekti klavišus. Kad darbas su pele būtų efektyvesnis ir kuo mažiau judėtų plaštaka bei riešas, naudojamas kokybiškas pelės kilimėlis. Svarbu, kad pelė būtų švari. Nuolatinis nešvarumų šalinimas užtikrina tinkamą įtaiso funkcionavimą ir iki minimumo sumažina riešų bei plaštakų judesius.

Klaviatūra turi būti atskirta nuo monitoriaus ir pakreipta taip, kad būtų patogu dirbti, išvengiama plaštakų ir rankų nuovargio. Jos paviršius turi būti matinis, be akinančių atspindžių, simboliai lengvai įskaitomi. Dirbant klaviatūra, plaštaką, riešus ir alkūnes reikia laikyti tiesiai. Klaviatūra ir pelė turi būti viename aukštyje.

Darbo aplinka

Apšvietimas

Darbo vietos ergonomika apibrėžia ir reikalavimus apšvietimui. Patalpoje turi būti higienos normos atitinkantis natūralus ir dirbtinis apšvietimas.
Patalpos apšvieta turi būti pakankama visiems darbo veiksmams atlikti, atitinkanti darbo pobūdį ir tenkinanti darbuotojo regos ypatumus.
Darbo stalo paviršiaus bendro apšvietimo apšvieta turi būti:
1.   darbo stalo paviršių – ne mažesnė kaip 300 lx ir ne didesnė kaip 500 lx;
2.   vaizduoklio – ne mažesnė kaip 100 lx ir ne didesnė kaip 250 lx.
Natūralios ir dirbtinės apšvietos šaltiniai turi būti įrengti ir išdėstyti taip, kad darbuotojas išvengtų akinančio blyksnių ir atspindžio vaizduoklyje poveikio.
Esant reikalui, darbo patalpoje gali būti įrengtas vietinis dirbtinis apšvietimas. Dėl vietinės apšvietos vaizduoklyje neturi būti akinančių blyksnių.

Triukšmas ir vibracija

Triukšmo lygiai darbo vietoje turi atitikti higienos normos reikalavimus. Esant reikalui, patalpų apdailai gali būti naudojamos garsą sugeriančios medžiagos.
Darbuotoją veikianti vibracija turi atitikti nustatytus reikalavimus.

Šiluminė aplinka

Darbo aplinkos šiluminė aplinka turi atitikti galiojančių normų reikalavimus.
Patalpos šildymas, vėdinimas ir oro kondicionavimas turi būti įrengtas pagal galiojančių normų reikalavimus.

Spinduliuotė

Bet kokia spinduliuotė turi neviršyti sveikatai kenksmingų lygių.
Leistinas elektromagnetinio lauko lygis turi atitikti nustatytus reikalavimus.
Jonizuojančiosios spinduliuotės lygiavertės dozės galia 0,1 m atstumu nuo monitoriaus bet kurio išorinio paviršiaus turi neviršyti 1 mSv/h.

Oro kokybė

Kiekvienoje darbo vietoje patalpos oro kokybė turi atitikti higienos reikalavimus.

Darbo patalpų šiluminės aplinkos parametrai yra tokie:

  1. Oro temperatūra,
  2. Oro santykinis drėgnumas,
  3. Oro judėjimo greitis,
  4. Šiluminio spinduliavimo intensyvumas.

Šiluminės aplinkos parametrų vertės nustatomos atsižvelgiant į metų laikotarpį ir darbų sunkumo kategoriją. Skiriami du metų laikotarpiai: šaltasis ir šiltasis. Skiriamos trys darbų sunkumo kategorijos: lengvas (Ia, Ib), vidutinio sunkumo (IIa, IIb) ir sunkus fizinis darbas (III). Šiluminio komforto ir pakankamos šiluminės aplinkos parametrų norminės vertės pateiktos šios higienos normos 1 ir 2 lentelėse.

1 lentelė. Darbo patalpų šiluminio komforto aplinkos oro temperatūros, oro santykinio drėgnumo ir oro judėjimo greičio norminės vertės

Metų laikotarpis

Darbų kategorija

Oro temperatūra, ℃

Oro santykinis drėgnumas,%

Oro judėjimo greitis, m/s, ne daugiau kaip

1

2

3

4

5

Šaltasis

Lengvas – Ia

Lengvas – Ib

Vidutinio sunkumo – IIa

Vidutinio sunkumo – IIb

Sunkus – III

22–24

21–23

18–20

17–19

16–18

40–60

40–60

40–60

40–60

40–60

0,1

0,1

0,2

0,2

0,3

Šiltasis

Lengvas – Ia

Lengvas – Ib

Vidutinio sunkumo – IIa

Vidutinio sunkumo – IIb

Sunkus – III

23–25

22–24

21–23

20–22

18–20

40–60

40–60

40–60

40–60

40–60

0,1

0,2

0,3

0,3

0,4

Kokia žemiausia oro temperatūra gali būti darbo vietoje?

Kaip ir minėjome aukščiau šiluminės aplinkos parametrų vertės yra nustatomos atsižvelgiant į metų laikotarpį ir atliekamų darbų sunkumo kategoriją (lengvas (Ia, Ib), vidutinio sunkumo (IIa, IIb), ir sunkus fizinis darbas (III)). Pvz:. dirbant biure, žiemos metu, kai darbas reikalauja nedidelės fizinės įtampos sėdint, stovint ar vaikštant (darbo sunkumo kategorija Ib), darbo patalpų oro temperatūra turėtų būti 20-24℃, dirbant vidutinio sunkumo darbus – 15-21℃, dirbant sunkius darbus – 13-19 ℃.

Darbo ir poilsio režimas

  • Nepertraukiamai dirbti prie videoterminalo galima ne daugiau kaip 1 val.
  • Dirbant 8 val. darbo dieną, reglamentuotos (specialios) 5 (10) min. trukmės pertraukos nustatomos po 1 val. nuo darbo su videoterminalu pradžios.
  • Dirbant 12 valandų darbo dieną (40 val. darbo savaitę), reglamentuotos (specialios) pertraukos pirmosioms 8 val. nustatomos pagal 8 val. darbo pamainos režimą, likusias 4 val. po kiekvienos darbo valandos daroma 15 min. pertrauka.
  • Nuovargį ir įtampą mažinti pertraukų metu ir pasibaigus darbui rekomenduojama atliekant specialius akių ir fizinius pratimus darbo vietoje ir/arba poilsio patalpoje.

Galite pasidalinti daugiau informacijos apie darbo vietos ergonomiką? Žinote daugiau?
Pasidalinkite su mumis parašydami bendruoju el.paštu savo pastebėjimus, puikias idėjas ar įdomius pasiūlymus.

 

Turite klausimų?

Reikia gero patarimo ir greito atsakymo?

+370 (676) 24010